Dedesi 80 yıl evvel geliştirdi, torunu marka haline getirdi: Bağaça

erkan_623

New member
Antalya’nın yöresel tatları içinde yer alan ve 80 yılın üzerinde geçmişi bulunan ‘Meşhur 18 Bağaçaları’ üçüncü nesil olan Mustafa Zünbül tarafınca üretilmeye devam ediyor. Dede Mustafa Zünbül’ün 1940’lı senelerda özel çekim eserler olan mayalı hamurla bir arada tahin, şeker, tarçın, damla sakızı, tereyağı kullanarak yaptığı ‘bağaça’ damakta bırakan farklı lezzeti ve yumuşaklığıyla bugünlere kadar geldi. Antalya’ya has olan bağaca öbür vakit içinderda günlük 50 adet üretilirken, Ramazan ayında bu sayı günlük en az 500’ü buluyor. Dedesi ile birebir ismi taşıyan 46 yaşındaki Mustafa Zünbül, Kaleiçi’ndeki tarihi fırında bağaçaları babası İdris Zünbül(70) ile bir arada yapıyor. Büsbütün el emeği ile ortaya çıkan bağaçaların üzeri, fırına girmedilk evvel susam ve yerfıstığı ile bezeniyor. Bağaçaları İdris Zünbül, yaklaşık 100 derecelik ısıda 60 yıldır 12 dakikada pişiriyor. Bilhassa Ramazan ayının vazgeçilmez tatları içinde yer alan bağaça, kent merkezindeki 30 noktada satılırken, vilayet dışına ise kargo ile gönderiliyor. Bağaça doğal olması, tok tutması niçiniyle sahurdan daha sonra çay ve süt ile tüketiliyor. 15 yıl evvel ‘Meşhur 18 Bağaçaları’ ile patenti alınan esere, coğrafik işaret almak ortasında Mustafa Zünbül teşebbüslerini sürdürüyor.


Taklidini yapanlar var

Antalya’da bağaçanın 1940’lı yılların başında dedesi Mustafa Zünbül tarafınca geliştirildiğini lisana getiren Mustafa Zünbül, “ Antalya’ya has bir yiyecek lakin Türkiye’nin öğrendiği bir lezzet bağaca. ‘Meşhur 18 Bağaçaları’ bize ilişkin bir lezzet. Taklit yapanlar var lakin bizimkinin yerini tutmuyor. Yiyen o farkı anlıyor” dedi.

İstikrar epeyce değerli

Bağaçanın üretiminde; mayalı hamurla birlikte tahin, şeker, tarçın,damla sakızı, tereyağ üzere özel üretim mamüllerin kullanıldığını söz eden Zünbül, “Doğal bir lezzettir. Ramazan ayında daha fazlaca tüketiliyor, iftar ve sahurda. Tok tutuyor. Sahurdan daha sonra çay ve sütle tüketilebilir. Akşama kadar bedeninin istikrarlı bir biçimde olmasını sağlar. Ramazan ayında günlük 500 bandında üretim yapıyoruz. Başka aylar 50-60 tane çıkarıyoruz. Ramazan ayının başından beri kargo ile pek hayli farklı vilayetimize gönderim yaptım” diye konuştu.


Coğrafik işaret almak istiyoruz

‘Meşhur 18 Bağaçaları’isminin nereden geldiğini anlatan Mustafa Zünbül, “18 dedemin okul numarasıymış, lakabımız oradan geliyor. Bağaça ismini 4-5 sene evvel Giritli bir yakımızdan öğrendim. Bağaça Giritçe’de, daha bol gereçli daha yumuşak manasındaymış. Evvelce bağaçayı biraz farklı formlarda yapıyorlarmış fakat dedim materyalini geliştirmiş, yumuşatmış, damağa hitap eden biçime dönüştürmüş ve ismini bağaca koymuş. ‘Meşhur 18 Bağaçaları’nın tescili var. Coğrafik işaret noktasında da ATSO Lideri Davut Çetin ile bir arada teşebbüsümüz var. İnşallah onu da alacağız hakkettiğine inanıyoruz” diye konuştu.

Tanesi 30 TL

Bağaçanın benzerini her insanın yapabileceğini lakin işin püf noktasını bilen ustaların babası ile kendisinin olduğunu belirten Zünbül,” Malzemeyi, harcı,kıvamını babam yada ben ayarlarım. Bizim elimizden geçer. Yaz ve kış mevsimine nazaran materyallerin ayarını yaparız. Ben üçüncü jenerasyonum dededen toruna geçti. Benden daha sonra kızıma öğretmek istiyorum. Akrabalarımda öğrenmek isteyenler var. Bu iş artık her geçen gün zorlaşıyor. Çalışma kuralları maliyetler manasında. Bağaçaya geçen yıla oranla yüzde 25-30 artırım yaptık. 40 TL olması gerekir bağaca lakin biz 30 TL’ye veriyoruz. Tüketicimizi de düşünüyoruz” tabirini kullandı.


Ramazanda 30 noktada satış

Kent merkezinde Ramazan ayında 30 noktada bağaçanın satışının yapıldığını aktaran Zünbül, bayramdan daha sonra 10 noktada satışlarının devam ettiğini, kendi satış yerlerinin ise Kuyumcular Çarşısının karşısında olduğunu kaydetti. Zünbül, bağaçanın yanında, tahinli katmer, şam tatlısı, un kurabiyesi, portakallı kurabiye, acıbadem de yan mamüllerinin olduğunu belirtti.

60 yıldır pişiriyor

60 yılın üzerinde bağaçanın fırında pişirilme sürecini yapan 70 yaşındaki İdris Zünbül, “ Bu mahallede büyüdüm. 60 yıldır bu fırının önündeyim. 18 babamın okul numarası. Babamın yanında bağaçalara fıstık koyarak başladım. Seyyar biçimde sattık. Bağaçanın bütün süreçlerini yaparım. Ekmeği fırında herkes pişirebilir. Bağaça epey zordur. Ben bile kimi vakit şaşırıyorum. Antalya’ya mahsus bir yiyecek, Antalya’da orjinalini ben yapıyorum. Ancak taklitlerimiz var. 12 dakikada pişirmesi tamamlanır. Bağaça yapmayı Allah’ım ömür verdiği sürece devam edeceğim” dedi.

KAYNAK: İHA